Een website realiseren kunt u vele manieren. Even zoeken op Google en u wordt overweldigt met informatie en aanbiedingen. Een website maken is in principe ook helemaal niet moeilijk… maar een goede website maken die doet wat ie moet doen? Dat is vaak een ander verhaal.

Het verschil tussen betaalbaar en goedkoop.

Websites kosten geld. Van heel veel tot goedkoop. Wat is nu goedkoop en wat is betaalbaar?

Het allerbelangrijkste verschil: het eindresultaat. Als iets niet goed is, of u bent ontevreden dan is een prijs altijd te duur. Goedkoop betekent in onze ogen meestal minder waarde en kwaliteit. Iets is betaalbaar als een goede kwaliteit toch past in iemands budget. Het is eigenlijk de overbrugging van prijs ten opzichte van kwaliteit. Het prijsverschil tussen goedkoop en betaalbaar is eigenlijk nooit heel groot.

Bedrijven die zeer goedkoop hun diensten aanbieden zullen ergens hun geld moeten verdienen. U kunt er van uit gaan dat zij weinig tijd aan uw website zullen besteden. En aandacht voor service of luisteren naar uw wensen past vaak ook niet in hun kostenplaatje. Zij zullen meestal of op schaal moeten werken, en u dus een product verkopen dat keer op keer herhaald wordt, of op enig moment gaat u later meer betalen, of ze gooien er gewoon met de pet naar…

Bedrijven die een betaalbare dienst aanbieden hebben meestal een uitgekiende manier van werken gevonden. Vaak op basis van ervaring en kennis. Ze zullen ook eerlijk stellen dat ze niet de allergoedkoopste willen zijn. Zij geven vaak niet toe op de kwaliteit om tot lagere kosten te komen, en zullen daarom ook vaak net iets meer kosten.

Als voor u goedkoop wilt gaan, vraag u dan af of u wel de kwaliteit gaat krijgen. Het gaat er natuurlijk om hoe groot het verschil is. Als u waarde hecht aan de website, voor succes wilt gaan en vooral ergernis wilt voorkomen, bedenk dan ook of dit verschil het risico waard is.

Aandachtspunten:

  • Als iets voor niets is… bent u het product.

    In het minst erge geval krijgt u commerciële boodschappen via uw website, maar vaak worden uw data ook gebruikt op minder transparante wijze.

  • Extreem goedkoop betekent dat de leverancier maar weinig tijd aan u kan besteden.

    Inzet van minimale middelen, en op schaal, dus hetzelfde ontelbare malen herhaald. Als u ook nog eens het mooiste beloofd wordt zou u argwanend moeten zijn. Een aanbieding “al vanaf € 30,-/maand” omvat natuurlijk nooit tijd en moeite voor uw wensen. Het zal afhangen van uw verwachtingen. Als de website niet belangrijk is, zal ook het resultaat er naar zijn. Ons advies: als u het extreem goedkoop wilt hebben, stel dan vooral uw verwachtingen bij.

  • Maatwerk? Of op maat gemaakt?….

    Vaak wordt er zogenaamd maatwerk aanboden. Het lijkt alsof een partij voor een habbekrats een volledig nieuw design gaat maken. In heel veel gevallen is dit gewoon niet waar. Er staat dan ‘op maat gemaakt’. Er worden dan gebruik gemaakt van reeds ontwikkelde templates en designs, die vervolgens ingericht worden naar uw huisstijl. Op zich is daar niets mis mee, maar het is dus geen maatwerk.

  • Heel goedkoop, is meestal niet goed.

    Deze inkopper blijkt vaak gewoon waar. Als het niet goed is, is het ook zonde van uw geld. Maar het kan ook heel teleurstellend zijn als blijkt dat u een paar maanden later die wijzigingen niet kunt doorvoeren.

  • Goedkoop is…. toch duurkoop.

    Dit blijft helaas niet alleen bij het gezegde, het is vaak zo. De basisdeal wordt mooi verkocht, maar er blijkt vaak toch minder in te zitten dan u dacht. En dan blijkt dat die extra dingetjes, die voor de bouwer appeltje-eitje zijn, u de hoofdprijs gaat kosten. Bij elkaar kan een goedkope site toch een dure aangelegenheid worden, en u krijgt niet de service die bij zo’n prijs past.

  • Kosten besparen door zelf iets te doen.

    Met een beetje volharding en zeeën van tijd kan iedereen een website bouwen. Maar een goede site? Het blijft natuurlijk een vak. Een vakman heeft ervaring en kennis. U kunt echter ook kosten besparen door zelf veel voorwerk te doen. Des te beter u kunt omschrijven wat u wilt, des te beter kunt u een antwoord vinden op wat u zoekt. Ook de webbouwer zal dan beter in staat zijn om een beter en vaak scherper aanbod te doen.

Waarom pakketten en abonnementen vaak ondoorzichtig zijn.

Pakketten en abonnementen zijn vaak een trukendoos. Met een pakket wordt vaak gecamoufleerd dat u eigenlijk minder krijgt dan u verwacht. Veel pakketten staan bol van onzinnigheid of items die gewoon standaard in het cms zitten, of die je eigenlijk standaard van een bouwer mag verwachten. Leuk dat Google Analytics in het pakket zit… maar op zich niets bijzonders. Of wat dacht u van deze “we houden uw site 24/7 in de gaten”.. En voor de zaken die niet in het pakket zitten… die kosten extra. Kijk dus goed wat er echt in een pakket zit en of het geheel niet ‘opgeblazen’ wordt. En check ook goed of u geen meerkosten krijgt.

Elke site is anders. Het aantal pagina’s bepaalt niet de prijs, maar uw wensen en het totaal van de werkzaamheden.Abonnementen zijn op termijn altijd duurder dan u denkt. De minimale contractsduur is vaak 2 jaar. Dus het gaat om 24 x het maandbedrag. De beginfase van een website is juist belangrijk. Laat een webbouwer zijn tijd aan het begin van uw website investeren, en niet op het eind. Met een maandbedrag kan dat natuurlijk niet. Abonnementen zijn ook vaak gebaseerd op cms systemen die van de bouwer/leverancier zelf zijn. Geen open source dus. U zit dan niet alleen vast aan een abonnement, maar ook aan een systeem. En dat is exact de bedoeling van een abonnement, om u zo lang mogelijk te laten betalen….

De keuze van leverancier

If you pay with peanuts, you get monkeys…

Soms is het verschil maar een paar honderd euro… is dat echt het risico waard?

Als u vertrouwen wilt hebben in een website die doet wat ie moet doen, kies dan voor een gedegen webdesigner. Een partij die vraagt en luistert naar uw wensen is meestal een goed teken. De kans is dan groot dat zo’n partij geen standaardoplossing aan biedt, maar aandacht besteed aan uw project. U hoeft echt niet de hoofdprijs te betalen, echter als de webbouwer een redelijke prijs krijgt zal er zeer waarschijnlijk ook meer tijd en toewijding in uw website gestoken worden. U hoeft zich dan ook minder zorgen te maken over onverwachte kosten achteraf. Kwaliteit betaalt zich terug.

Vrijwel alle offertes zullen van elkaar afwijken. De een rekent met het aantal pagina’s, de ander met het aantal templates. Het is bijzonder lastig om aanbiedingen met elkaar te vergelijken. Kijk dus goed of de aanbieding ook past in wat u echt voor ogen heeft. Probeer een beeld te vormen over de samenwerking en het toekomstige resultaat.

Hoewel er wel veel standaardaanbiedingen zijn, wil niemand een standaard website die er hetzelfde uitziet als vele anderen. Vergelijk de webbouwers dus ook niet alleen op prijs. Kijk naar hun aanpak en neem contact op. Via persoonlijk contact krijgt u snel een duidelijk beeld en wellicht het gevoel of het klikt. Dat zegt vaak meer dan 10 offertes naast elkaar leggen.

 

Onze aanbiedingen zijn scherp geprijsd.

Betaalbaar met aandacht voor uw wensen, gericht op onderscheid en succes.